تجارت

  • ۰
  • ۰

خودرو پراید یکی از پرفروش ترین و پرمصرف ترین خودروهای ایرانی است که به دلیل قیمت مناسب و در دسترس بودن قطعات یدکی آن، محبوبیت زیادی در میان بسیاری از افراد دارد. مراقبت و نگه داری از این خودرو که شامل سرویس دوره ای خودرو می باشد، اهمیت زیادی در افزایش عمر آن و سلامت بیشتر این خودرو دارد.

سرویس خودرو چیست؟ سرویس خودرو به بررسی قطعات بخش های مختلف خودرو از نظر سلامت گفته می شود؛ این بررسی شامل چک کردن نشتی، عملکرد و خرابی قطعات است تا در صورت نیاز، اقدام به تعمیر و تعویض آنها کرد تا خودرو بتواند دوباره به عملکرد درست خود ادامه دهد.

موتور خودرو، بدنه، درب ها، شیشه ها، لاستیک ها، کولر و نیز بخاری در این معاینات دوره ای از نظر سلامت مورد بررسی قرار می گیرند تا اگر دچار هر گونه مشکلی هستند، با اقدام به موقع از بروز مشکلات بزرگ تر جلوگیری شود. در ادامه برخی از قسمت هایی که در این سرویس های دوره ای مورد بررسی قرار می گیرند را مرور خواهیم کرد.

موتور خودرو

موتور خودرو اولین قطعه ای است که در سرویس دوره ای خودرو پراید، زیر ذره بین قرار می گیرد. در این بررسی، موتور از نظر سلامت، خرابی و فرسودگی و یا کمبود روغن چک شده و در صورت وجود کمبود، اقدام به تعویض آن می شود. اگر متخصص در هنگام بررسی به مشکلی در موتور پی ببرد، با تعمیر آن قطعه، خودرو را راه اندازی می کند. در مرحله بعد و در صورت کار نکردن موتور با تعمیر، نیاز است که این قطعه تعویض شود. موتور خودرو گران ترین بخش ماشین پراید است؛ به همین دلیل مراقبت از آن بسیار مهم است تا مجبور به پرداخت هزینه های گزاف نباشید.

کولر خودرو

کولر بخش مهمی از هر خودرو است که راهی برای خنک ماندن در گرمای طاقت فرسای تابستان است. وقتی صحبت از سرویس کولر می شود، منظور بررسی تمامی اجرای این سیستم از نظر عملکرد و خرابی است تا کولر بتواند در تمام روزهای گرم سال، فضای داخل خودرو را خنک کند. کندانسور، اواپراتور، کمپرسور و حتی بخش های کوچکی از کمپرسور مانند بوبین کمپرسور کولر پراید، در این روند از نظر سلامت بررسی می شوند و در صورت وجود مشکل، تعمیر و یا تعویض می شوند.

به طور کلی همه این قطعات در یک مدار فعال هستند که با گردش گاز مبرد و تغییر دما و حالت آن، منجر به تولید هوای خنک برای داخل خودرو می شوند. در واقع فشرده سازی گاز مبرد در کمپرسور، ارسال آن به کندانسور، میعان گاز در کندانسور و خنک سازی آن در اواپراتور، روندی است که برای این منظور انجام می شود. هم چنین میزان گاز مبرد موجود در مدار هم اهمیت زیادی در این بررسی دارد؛ زیرا در صورت نشتی این گاز، عملکرد کولر با مشکل مواجه می شود.

بخاری خودرو

بخاری خودرو نیز بخش دیگری از خودرو است که در زمستان های سرد، گرمای مطبوعی را در داخل خودرو فراهم می کند. بخاری به اندازه کولر در خودرو سیستم پیچیده ای ندارد و با استفاده از گرمای موتور و فن دمنده، هوای گرم را به داخل خودرو تزریق می کند. بررسی قطعات بخاری هم یکی از مراحل سرویس خودرو پراید است که به صورت دوره ای و به ویژه پیش از آغاز فصل سرد انجام می شود.

سایر اجزاء در بررسی های دوره ای

چک کردن باد لاستیک ها، مایعات خودرو مانند روغن ترمز، درب ها و درست کار کردن شیشه ها از دیگر موارد در سرویس خودرو است که توسط متخصصان و در تعمیرگاه ها انجام می شود. پرداخت هزینه کم سرویس خودرو در فواصل منظم می تواند از ایجاد هزینه های اضافی خرابی خودرو در آینده جلوگیری کند.

  • ۰۲/۰۵/۲۹
  • armin moghim

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی