تجارت

  • ۰
  • ۰

همه دوربین های مداربسته ای که اطراف خود می بینید، تنها همان کاربرد پیش فرضی که انتظار دارید را ندارند. برخی از این دوربین ها برای کاربردهای خاصی غیر ضبط تصاویر سفارشی سازی شده اند. از معروف ترین این دوربین های مداربسته می توان به دوربین های جاده ای اشاره کرد که قابلیت تشخیص سرعت و ثبت پلاک را دارند. اما تنها ارگان های دولتی نیستند که از دوربین های مداربسته با امکانات ویژه بهره می برند؛ بلکه بسیاری از این دوربین ها برای مصارف شخصی نیز استفاده می شوند. در ادامه برخی از این دوربین های مداربسته ویژه را معرفی خواهیم کرد. 

فهرست مطالب  پنهان 

دوربین ثبت وقایع خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟ 

یکی از انواع دوربین های مداربسته با کاربرد متفاوت، دوربین خودرو است. دوربین خودرو یا دوربین داشبورد، دوربین های کوچکی هستند که هنگام رانندگی، وقایع جاده و یا داخل اتاق خودرو شما فیلم برداری می کنند. این دوربین ها برای کمک به راننده و ثبت وقایع هنگام بروز حادثه (برای تشخیص مقصر) طراحی شده اند. برخی از این دوربین ها با شروع حرکت خودرو شروع به فیلم برداری کرده و برخی از آنها نیز با استفاده از سنسور های خاص خود، هنگام تشخیص بروز حادثه شروع به ثبت وقایع می کنند. منبع تغذیه این دوربین ها باتری درونی خود دوربین یا خودرو شماست و می توانند برای موارد بیمه ای، هشدار ها و ثبت لحظات سفرهایتان کاربرد داشته باشند. دوربین های ثبت وقایع داشبورد به تازگی در میان نسل جوان اهل سفر محبوبیت زیادی یافته اند. 

با توجه به محل نصب، دوربین ثبت وقایع خودرو را می توان به پنج دسته تقسیم کرد: دوربین داخلی، دوربین عقب، دوربین جلو، دوربین جانبی، دوربین محیطی و غیره. با توجه به ساختار، دوربین های خودرو را می توان به دوربین های تک چشمی، دوربین های دوچشمی، دوربین های زاویه باز یا ۳۶۰ درجه و غیره تقسیم کرد. قابلیت ضبط صدا، دارا بودن مانیتور، ردیابی خودرو و… ویژگی های دیگری هستند که این دوربین ها می توانند داشته باشند. 

مقاله‌های مرتبط

دوربین ثبت وقایع خودرو

دوربین های پلاک خوان چه کاربردی دارند؟ 

یکی دیگر از دوربین های مداربسته با کاربرد ویژه که اتفاقا باز هم به خودرو مربوط است، دوربین پلاک خوان است. این دوربین ها که آنها را به نام دوربین های ANPR number plate recognition)   (Automatic نیز نامگذاری می کنیم، یک سیستم بسیار دقیق است که قادر به خواندن پلاک خودرو بدون دخالت انسان است. این دوربین ها برای ثبت پلاک خودرو ها به صورت اعداد و حروف ساخته شده اند. آنها باید بتوانند ابتدا خودرو ها را شناسایی کرده سپس پلاک آنها را پیدا کنند، از آنها عکس برداری کرده و همچنین پلاک آنها را به صورت اعداد ثبت و آماده گزارش دهی کنند.

چالش اصلی که میزان موفقیت در حل آن، کیفیت این دوربین ها را تعیین می کند، ثبت پلاک در هنگام حرکت خودرو با سرعت های بالاست. ورودی پارکینگ ساختمان ها یا مجتمع های مسکونی، تجاری و… مکان هایی غیر از مکان هایی عمومی هستند که از دوربین های ثبت پلاک استفاده می کنند. قیمت دوربین پلاک خوان پارکینگ، برای ساختمان کوچک توجیهی ندارد، اما زمانی که تردد زیاد بوده و با مسائل امنیتی درگیر است، هزینه کردن برای این دوربین ها، با توجه به مزیتی که به همراه دارد، قابل توجیه است. 

سایر دوربین های مداربسته خاص 

مفهوم هوش مصنوعی تنها چند ماه است که بر سر زبان ها افتاده است و به علت تبلیغات ارائه شده معنی آن در ذهن عموم تنها به تغییر یا طراحی تصویر و صدا تقلیل پیدا کرده است. اما کاربرد هوش مصنوعی بسیار بسیار گسترده تر از اینها بوده و سالهاست که شاخه های مختلفی از آن در تجهیزاتی همچون دوربین های مداربسته بکارگرفته می شود.

تکنولوژی هایی چون machine learning نمونه های از هوش مصنوعی یا AI هستند که در دوربین های مداربسته بکارگرفته می شوند. یادگیری ماشینی شاخه از هوش مصنوعی است که از روش ذهن انسان ها برای یادگیری و تحلیل داده ها تقلید می کند. بیشتر استفاده از این نوع فناوری هوش مصنوعی در دوربین های امنیتی و امکان تشخیص و به خاطر سپاری چهره در آنهاست. از استفاده های خانگی این دوربین ها می توان به دوربین خانه هوشمند اشاره کرد که چهره اعضای خانواده را تشخیص داده و با ورود فرد ناشناس هشدار می دهند. 

خرید دوربین دید در شب رنگی

دیگر دوربین های نوین بازار، دوربین های دید در شب رنگی هستند. همه ما به تصاویر سیاه و سفید دوربین های مداربسته که توسط مادون قرمز ضبط شده اند عادت کرده ایم؛ اما سنسور های فوق پیشرفته دوربین های جدید قادر هستند حتی در مکان هایی که از شدت تاریکی چشم انسان قابلیت تشخیص ندارد، تصاویر رنگی واضحی از محیط ضبط کنند. خرید دوربین دید در شب رنگی، در ایران از برند های معتبری چون دهوا و هایک ویژن ممکن است و آنها را با نام استار لایت معرفی کرده و به فروش می رسانند. برای مشاهده مشخصات دقیق هر یک از این دوربین ها، می توانید به سایت های معتبری چون دوربین مارکت مراجعه نمایید. 

منبع : اعوعاج

  • ۰۲/۰۷/۳۰
  • armin moghim

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی